Twee weken Tesla rijden

Inmiddels zijn we twee weken verder en rijden we dus al die tijd al 100% elektrisch in een Tesla Model S. Eerste indruk: “wow! wat rijdt dat heerlijk!”.

Ik reed al een tijd hybride, dus had elke dag wel 30 tot 50 kilometer die ik elektrisch kon afleggen, maar nu 100% elektrisch is wel een verademing! Nooit meer een “rauwe motor” die aanslaat, altijd zoevend onderweg.

Tijdens een aantal proefritten beviel de Tesla al perfect, maar zodra een dergelijke auto echt van jezelf is ga je pas ervaren hoe fijn deze rijdt.

Telsla Model S70DDe uitlevering van de auto was een aparte ervaring. We mochten ‘m in de Tesla fabriek te Tilburg ophalen en daar maken ze een hele ervaring van. De uitlevering van de auto gebeurd vlakbij de lopende band waar de robots bezig zijn om Tesla’s in elkaar te zetten.Familie en Tesla

De eerste paar dagen was het flink uitzoeken wat allemaal mogelijk was (de auto barst van de opties/instellingen en mogelijkheden), maar uiteindelijk staat alles nu ingesteld zoals we graag willen. Eén van de superfijne opties is… de autopilot! Eenmaal op de snelweg, twee keer de cruisecontrol activeren en de auto rijdt volledig zelf, zelfs automatisch van rijstrook wisselen doet hij voor je (wanneer je dit aangeeft uiteraard ;-)).

Inmiddels hebben we ruim 2000 kilometer gereden en dus ook ervaren hoe het is om bepaalde trips goed te plannen (volgeladen starten, plannen langs een snellader of zelfs supercharger). Tijdens mijn werk, is tot nu toe het bereik (bij ideale omstandigheden 360 kilometer op 1 accu-lading) geen probleem, vaak hou ik aan het eind van de dag nog over of (wanneer ik een laadpaal bij mijn afspraak in de buurt heb) de accu is zelfs nog bijna vol!

Snelladen aan de A6 bij NageleTijdens het Paasweekeinde bleek dat we toch iets meer rekening moeten houden met het bereik. Retour naar onze haven is zo’n 250 kilometer. De eerste keer dat we dit reden, startten we met een 70% volle accu. Bij de terugreis gaf de auto aan dat we niet harder dan 105 km/uur moesten rijden om weer thuis te komen. Tot aan Hilversum (vanaf Ossenzijl) hebben we ons hieraan gehouden en daarna weer op normale snelheid gereden. Aangekomen bij de snellader te Nieuwegein hadden we nog 4% accu over, mooi gepland dus!

De dag daarna zijn we met een 100% volle accu gestart, toen was het dus geen probleem meer om heen en terug te rijden zonder extra bij te laden (alhoewel we wel even een nieuwe snellader aan de A6 geprobeerd hadden :-)). Bij terugkeer hadden we nog bijna 30% acculading over.

De dag daarnSupercharging in Emsburena naar Enschede (retour zou precies lukken, 1% zouden we overhebben.. dat is iets te weinig marge dus was ons plan al om op de terugweg in Ugchelen bij Fastned 10 minuten bij te laden). Omdat opa en oma ook een proefritje wilden en ik zelf ook even flink wilde doorrijden in Duitsland, moest sowieso worden bijgeladen. Met opa ben ik dus richting Emsbüren gereden waar een Tesla supercharger staat. Dit was voor mij gelijk de eerste keer “superchargen” en dat is ook een ervaring op zich!

Supercharging on displayWaar een openbare laadpaal 52 km/uur bereik bijlaadt doet Fastned dit tussen 180 en 240 km/uur. Een Tesla supercharger laadt bij tussen 400 en 500 km/uur, ofwel.. de accu kan van leeg naar 80% in 40 minuten laden. Dat is een flinke bak energie die in de auto wordt gestopt, met 400 volt wordt op ruim 300 ampère geladen, een typisch geval van hoogspanning! Na 15 minuten staan (we bezochten even het naastgelegen tuincentrum) was de auto weer 80% vol (we kwamen aan met 36% lading).

Wat is er fijn aan deze auto:

  • Rust tijdens het rijden, geen motorgeluid!
  • Auto-pilot!
  • Ligt strak op de weg (accu’s in bodemplaat).
  • 17 inch touchscreen met allemaal apps.
  • Spotify streaming (wereldwijd!).
  • Ruimte (de auto is veel langer en breder dan de gemiddelde Europese auto).Bagage in de frunk
  • De “frunk” (of wel, front trunk == voorkant bagageruimte) dankzij het gemis van een motor!
  • Automatisch inparkeren.
  • Glazen dak, dus lekker veel natuurlijk licht.
  • Middelste stoel op achterbank heeft geen last meer van een verhoogde vloer.
  • Bestuurder profielen, alles (echt alles!) wordt dus aangepast aan de berijder van dat moment.
  • En vast nog veel meer wat ik nu nog vergeten ben 😉

 

Tags: ,

One Response to “Twee weken Tesla rijden”

  1. HWS Says:

    Leuk verslag. Rij zelf al 2,5 jaar Tesla en kan je vertellen het gevoel wordt niet minder?.

Leave a Reply

twenty one  +    =  twenty four