Weekje boot omvaren: Belt-Schutsloot -> Maurik

Afgelopen week hebben we vrij genomen om de boot om te varen naar de nieuwe haven in Maurik.

We hadden twee opties om dit te doen, via de IJssel en dan bij Arnhem de Rijn of juist via de Randmeren en de Vecht. Deze laatste optie hebben we gekozen, zo komen we nog wat leuke plaatsjes tegen en kunnen we zelfs dwars door Nieuwegein varen, ook weer eens wat anders ;-).

Grotere kaart weergeven

Zaterdagmorgen 1 september vertrokken we uit onze vertrouwde haven in Belt-Schutsloot, na afscheid genomen te hebben van onze buren daar. Het was een hele mooie haven, maar helaas… de reistijd is toch echt teveel :-(.

28758

Onze eerste stop was Kampen, een mooie oude hanzestad aan de IJssel met ook een hele mooie haven om te overnachten.

28794

Hierna de IJssel afgezakt tot het Ketelmeer, waar we de Randmeren opdraaiden. Na een paar uur varen, met onderweg entertainment van een powerboat-race (incl. waterskiers!) bereikten we Harderwijk. Hier hadden we nog nooit overnacht, dus dat moest deze keer maar gebeuren. Door de lange tocht hebben we alleen niet veel meer van Harderwijk gezien dan de haven, volgende keer beter dus.

Na Harderwijk zijn we via Strand Horst (even de boot van mijn ouders bekijken) naar Spakenburg doorgevaren. Hier hadden we een plek waar we af en toe nog een beetje heen en weer gingen. Het waaide inmiddels flink door, waardoor ook golven in de haven stonden, maar wel een mooi uitzicht zo over het wilde water.

28821

De volgende dag ging de reis verder naar Weesp, maar eerst moesten nog wat flinke golven worden genomen tussen Almere en Muiden. We zijn flink door elkaar geschud, maar uiteindelijk bereikten we toch veilig de sluis incl. het terras bij Ome Ko, deze laatste was echter leeg door het slechte weer. We hadden dus geen publiek die onze sluiskunsten kwamen bewonderen :-).

De reis vanaf Weesp richting Maarssen ging over de Vecht, dit moet heel mooi zijn, maar tot nu toe treffen we het daar niet. Ook deze keer de hele dag regen (net als vorig jaar een paar dagen zelfs :-(). Volgend jaar nog maar eens proberen met mooi weer.

28860

Na een overnachting in Maarssen ging de reis verder naar Nieuwegein. Het grootste deel over ’t Amsterdam-Rijnkanaal, waardoor deze etappe in 2,5 uur was afgelegd. Eerst nog even langs Zeilmakerij Koekman om te bekijken wat voor wintertent we willen aanmeten op de boot en daarna oversteken naar de passantenhaven van Vreeswijk. Vreemd om zo dichtbij huis (we zagen zelfs de straat vanaf de boot) te liggen, maar ook wel weer handig, even naar huis om te douchen, post lezen, etc..

Na Nieuwegein kwam de laatste etappe, over de Lek naar Maurik. Direct toen we de sluis uitkwamen merkten we meteen dat we op een echte rivier kwamen. Normaal bij 2100 toeren 12 kilometer/uur, nu 8,5 kilometer/uur. Het werd dus even zwoegen om in Maurik aan te komen.

28917

De tocht verliep vlekkeloos, het schutten in de sluis samen met een flink vrachtschip ging eigenlijk ook zeer goed, dus na +/- 4 uur varen kwamen we aan op onze eindbestemming.

28947

In Maurik hebben we de rest van het weekend nog genoten van ons nieuwe uitzicht, Utah heeft genoten van de vele strandjes daar en ook de bijboot heeft zich bewezen, hard varen lukt toch echt aardig met 5 PK (zolang je maar alleen in de boot zit ;-)).