1 Jaar Tesla

Inmiddels is het 1 jaar geleden dat ik de overstap maakte van een plug in hybride Volvo naar een volledig elektrische auto (Tesla Model S). Sinds die dag (15 maart 2016) heb ik inmiddels 40.386,5 kilometer gereden en 8.443,3 kWh verbruikt (bijna 8,5 Megawattuur (MWh). Het gemiddelde verbruik na deze kilometers staat op 209 Wh/km. De laatste 11.335 kilometer heb ik 2.585,7 kWh verbruikt, gemiddeld 228 Wh/km, deze ruim 11.000 kilometer was op winterbanden, je ziet hier dus goed aan wat winterbanden en lagere temperaturen met het verbruik van een auto doen!

 

Voordat ik elektrisch ging rijden, keek ik nog wel eens op tegen lange afstanden en dan rekening houden met laden tussentijds om alle afspraken te halen. Dit is uiteindelijk allemaal flink meegevallen! In het afgelopen jaar heb ik een aantal keer tijdens mijn lunchpauze bij een snellader (Tesla supercharger of een Fastned lokatie) moeten bijladen. Dat kostte dus geen extra tijd, alleen even rekening mee houden met de lunch (broodjes meenemen :-)).

1 Keer maar had ik te weinig lading om op tijd terug te komen, dus een afspraak telefonisch gedaan terwijl ik bij de supercharger in Oosterhout stond.

De openbare laadpaal bij mij in de straat gebruik ik veel minder dan verwacht, eigenlijk het meest in het weekend. Dit komt vooral doordat mijn werkgever genoeg laadpalen heeft waardoor ik altijd volgeladen daar weg kan rijden (en dus de volgende dag nog alle afspraken kan bezoeken zonder problemen).

Ik heb wel gemerkt dat je minimaal 1 laadpaal tot je beschikking moet hebben, dus 1 op je thuislokatie of juist 1 op je werk. Daarmee red je het altijd (mits het minimaal 11 kWh laders zijn, niet die ouderwetse 3,7 kWh laders)!

Vakanties en roadtrips:

In dit jaar Tesla rijden heb ik 2 zgn. roadtrips/vakantieritten gedaan. 1 Keer naar Figline Valdarno (net voorbij Florence, Toscane in Italië) en 1 keer naar Berlijn.

Vakantieritten/road trips zijn eigenlijk erg makkelijk, mits je rekening houdt met laden. Je eindbestemming moet het liefst beschikken over een laadpaal/stopcontact. Een supercharger binnen 40 kilometer afstand kan hier ook redding bieden.  Tesla biedt toegang tot een flink netwerk van superchargers. Waar je normaal gesproken (openbare laadpaal) 5 uur moet laden, sta je aan een supercharger 15 tot 30 minuten stil en je kan weer 200 kilometer of verder rijden.

De route naar je verre bestemming toe is veel relaxter dan ik voorheen met een explosie motor deed. Daar wisselden we (ik en Ingrid) elke 2 tot 3 uur van bestuurderstoel, dus stoppen, snel omlopen en weer doorrijden. Nu staan we elke 2 tot 2,5 uur een korte periode stil omdat de auto moet laden (stoppen tot stekker aansluiten duurt 15 seconden). Vanaf het moment dat de stekker is aangesloten hebben we tijd om te relaxen, dus broodje eten, toiletbezoek en nog wat spelen met de kinderen.

Meer tijd voor de kinderen, iedereen komt toe aan zijn beweging en uiteindelijk zijn we allemaal nog lekker fit op het moment dat we de eindbestemming hebben gehaald!

Overigens hoef je als berijder niet zelf te berekenen waar en hoe lang je moet laden, dit doet de auto uiteraard zelf voor je! Zelfs de beschikbaarheid van de superchargers is nu zichtbaar, dus je weet of je direct aan de beurt bent!

 

Eén van de roadtrips was met collega’s van Snow naar LinuxCon te Berlijn. Hier zijn we met 3 Tesla’s naartoe gereden. Eerst 2 bij elkaar vanuit Nieuwegein en vanaf de supercharger in Emsbüren met 3 achter elkaar aan.

In elke auto zaten 3 tot 4 Snow’ers, sommigen hadden nog nooit in een volledig elektrische auto gereden dus was dit DE kans om het ook te ervaren. Iedereen die meereed is het ook flink meegevallen, de tussenstops waren relaxt en gaf ook de mogelijkheid bij te kletsen met de berijders van de andere auto’s. Uiteraard efficiënt de lunch plannen rond een laadmoment, dus geen verloren tijd! Het krijgen en uiteindelijk eten van de lunch duurde zelfs langer dan dat er geladen moest worden, waardoor alle auto’s met 100% lading hun laatste etappe konden rijden.

100% Lading betekent dat we nog iets konden testen! De maximum snelheid van deze 3 auto’s en of ze daadwerkelijk hetzelfde waren (alledrie waren een Tesla Model S 70D). Ja! Ze zijn alledrie exact hetzelfde afgestemd, dus geen van de 3 kwam hoger dan 225 km/uur. Een leuk extraatje.. na een fli

nke tijd op topsnelheid te rijden, gaat een normaal stille auto toch lawaai maken. Bij het stoplicht vlak voor de laatste supercharger, stonden alle auto’s keihard te koelen waardoor het straaljagers leken :-).

Hoor je in de toekomst dus toch lawaai vanuit een Tesla komen (anders dan muziek), dan heeft deze berijder recent erg hard gereden ;-).

Lange ritten:

Een lange rit in Nederland is soms wel wat lastiger, vooral familiebezoek in Enschede is nog “rekenen”. Aangezien Enschede (en eigenlijk alles ten oosten van Apeldoorn) nog vrij weinig openbare laadpalen heeft, is tussentijds laden (handig als de auto staat te laden terwijl wij bij de familie zijn) niet mogelijk. De dichtstbijzijnde laadpaal bij onze familie staat 2,5 kilometer verderop.

Wat we in de winter moeten doen (in de winter rijdt elke auto onzuinig, voor een Tesla met 360 kilometer bereik in de zomer, is een retour Nieuwegein-Enschede in de winter dus te ver (bereik ligt dan op 290 kilometer) is tussentijds bijladen. Voor ons betekent dit altijd op de terugweg 10 minuten laden bij een Fastned in de buurt van Apeldoorn.

 

Conclusie na 1 jaar:

Ik rij graag elektrisch en zou het iedereen willen aanraden. Niet alleen Tesla maar ook andere elektrische auto’s zullen volgens mij fijn rijden. De stilte om je heen tijdens het rijden (voornamelijk in de bebouwde kom uiteraard, hier buiten hoor je de wind en de banden wat bij explosie motor auto’s wordt overstemd door de motor) en het direct reageren van de auto bij meer of minder het “gas”-pedaal indrukken, dit alles is erg fijn!

Voordeel Tesla tov andere elektrische auto’s. De auto is lekker ruim (in krappe parkeergarages soms wel een nadeel :-(), een groot netwerk van snelladers tot je beschikking. De snelladers van Tesla zijn ook 2 tot 3 keer zo snel dan een standaard snellader (bijv. Fastned/Allego/NLE langs de snelweg), vandaar dat een laadmoment bij een lange reis ook goed te doen is!

Nu is het voor iedereen wachten op de Tesla Model 3. De eerste betaalbare Tesla, ofwel… het begin van het einde van de explosie motor auto’s!

Tags: ,

Leave a Reply

  ×  two  =  eight